آنتی بیوتیک ها و تداخلات غذایی

بهترین زمان مصرف آنتی بیوتیک ها و تداخلات غذایی این دسته دارویی

آنتی بیوتیک ها مواد شیمیایی هستند که از دو راه طبیعی و ساختگی به دست می آیند. آنتی بیوتیک های طبیعی از میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها و باکتری ها گرفته می شوند.

کشف نخستین ماده آنتی‌بیوتیک به سال ۱۹۲۸ توسط الکساندر فلمینگ برمیگردد.

آنتی‌بیوتیک‌های با دامنه وسیع، آن‌هایی هستند که دربرابر گونه‌های مختلف میکروارگانیسم ها فعال می‌باشند. مانند تتراسایکلین که دربرابر بسیاری از باکتری‌های گرم مثبت مؤثر است. آنتی‌بیوتیک‌های با دامنه محدود تنها دربرابر یک گیگاارگانیسم یا دامنه بسیار محدودی از ترا ارگانیسم فعال می‌باشند؛ مانند وانکومایسین که بیشتر دربرابر کوکسی‌های گرم مثبت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر داروی آنتی بیوتیک بر طیف خاصی از باکتری ها موثر است و ممکن است یک آنتی بیوتیک بر عفونت یک باکتری دیگر بی فایده باشد. آنتی بیوتیک ها بر عفونت های ویروسی بی تاثیرند و منجر به بهبود نمی شوند.

بهترین زمان مصرف آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها لازم است یک تا دو ساعت قبل از غذا مصرف شوند. اگر فرد مشکلات معده و روده دارد، میتواند آنتی بیوتیک ها را همراه غذا مصرف کند ولی مطمئناً مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها همراه غذا در جذب و اثربخشی آن ها تاثیر می گذارد.

آنتی بیوتیک ها نباید همراه لبنیات مصرف شود، زیرا یونهای دو ظرفیتی موجود در لبنیات مانند کلسیم با آنتی بیوتیک ها، کمپلکس تشکیل داده و از جذب دارو جلوگیری می‌کند. وجود تداخل بین آنتی بیوتیک ها و لبنیات به معنای حذف لبنیات از رژیم غذایی نمی باشد و افراد باید با فاصله حداقل ۲ ساعت از مصرف آنتی بیوتیک خود لبنیات را استفاده کنند.

لازم است همراه آنتی بیوتیک ها مقادیر  کافی آب و مایعات استفاده شود تا اثرات جانبی این داروها کاهش پیدا کند. مصرف ناکافی مایعات در طولانی مدت در افراد مصرف کننده آنتی بیوتیک ممکن است سبب ایجاد ناراحتی های گوارشی به ویژه در ناحیه مری شود.

بیشتر بخوانید

اختلال شناختی خفیف

اختلال شناختی خفیف یک سندروم است که به عنوان افت شناختی بیش از حد انتظار برای سن و سطح تحصیلات سالمند تعریف می شود اما

ماکارانی کدو

طرز تهیه ماکارونی کدو مواد لازم: کدو همراه پوست گوجه فرنگی ریحان پودر فلفل روغن زیتون پودر سیر اول از همه کدوها را بشویید سپس آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *