تداخل دارویی و مواد مغذی

مصرف بسیاری از داروها می تواند سبب ایجاد سوء جذب و کمبود برخی مواد مغذی در بدن شود. برای مثال مصرف مسهل ها زمان عبور غذا از معده به روده را کوتاه کرده و از این طریق در جذب بسیاری از مواد مغذی تاثیر میگذارد.

 آنتی اسیدها

مصرف آنتی اسیدها باعث تغییر ph شده و میزان جذب فولات رژیم غذایی را کاهش می‌دهد و بدن را با کمبود فولات مواجه می‌کند. پس تمام افرادی که از داروهای آنتی اسید استفاده می‌کنند باید مراقب سطح فولات سرم خون خود باشند.

داروهای موثر در درمان کولیت زخمی و بیماری کرون نیز می تواند سبب کمبود فولات شود. این مشکل با مصرف موادغذایی غنی شده با فولات یا قرص های ویتامینی حاوی فولات جبران می شود. افرادی که داروهای کنترل کننده اسید معده مانند فاموتیدین، رانیتیدین، پنتوپرازول یا لانسوپرازول جهت رفع ریفلاکس استفاده می کنند، ممکن است دچار کمبود ویتامین b۱۲ در طولانی مدت شوند. منابع ویتامین b۱۲ منابع حیوانی است، بنابراین گیاهخوارانی که از منابع حیوانی استفاده نمی کنند نیز دچار کمبود این ویتامین خواهند شد.

 

 ویتامین  b۲ یا ریبوفلاوین

در افرادی که داروهای روان درمانی استفاده می کنند، مانند داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ( آمی تریپتیلین ) و داروهای ضد جنون، دچار کمبود این ویتامین خواهند شد.

برخی منابع ویتامین b۱۲ شامل:

  •  لبنیات
  •  زرده تخم مرغ
  •  گوشت قرمز ماهی
  •  سالمون
  • سویا
  • بادام
  • کلم بروکلی

پس افرادی که داروهای ضد افسردگی و داروهای دسته ی روان درمانی استفاده می‌کنند باید این منابع را بیشتر در رژیم غذایی خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید

اختلال شناختی خفیف

اختلال شناختی خفیف یک سندروم است که به عنوان افت شناختی بیش از حد انتظار برای سن و سطح تحصیلات سالمند تعریف می شود اما

ماکارانی کدو

طرز تهیه ماکارونی کدو مواد لازم: کدو همراه پوست گوجه فرنگی ریحان پودر فلفل روغن زیتون پودر سیر اول از همه کدوها را بشویید سپس آن‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *